0 0
מתכון לחלות של שישי

Share it on your social network:

Or you can just copy and share this url

מתכון לחלות של שישי

  • Medium

Directions

Share

לאורך כל ההריון התעקשתי להכין חלות שישי. גם כשרוב ערבי שישי היינו רק תמיר, אני והבטן סביב השולחן. גם כשיש לא רחוק מהבית שלנו מאפיות עם חלות מעולות. גם אם היינו מתארחים. גם כשעד סוף חודש שישי, בכלל לא היה מיקסר והייתי לשה את הבצק כל שבוע ישובה על הריצפה עם קערה בין הרגליים לפחות 15 דקות כדי שיצא בצק יפה (מתלבטת עכשיו אם לתת לזה להמשיך להשמע קורע לב או להודות שעם או בלי בטן, אני מתה על לישת בצק בידיים… ואגב זה נגמר כשחננצ׳וק חמי האהוב בא לביקור וקלט את הסיטואציה. למחרת יצא להליכת הבוקר שלו וחזר עם מיקסר בידיים הטובות שלו).

ולמה ההתעקשות?

כי אם יש חלה בשישי אז גם יש סלטים לחלה, וזו ידידי, הארוחה הכי טעימה בשבוע לא משנה איזו ראשונה או עיקרית ואפילו קינוח יבואו אחריה.

אבל יותר חשוב, כי בתקופה הזאת ואולי גם קצת בזכות החלות, היינו עושים קידוש כל שישי ושופי התחיל לקרוא עבורי את אשת חייל. (הידעת? כל פסוק באשת חייל נפתח לפי סדר אותיות האלף בית) שופי שחדש בגזרה, מקריא לאט, ספק להבין וספק לא לטעות, כלכך יפה ועם כלכך הרבה תשומת לב למילים וסבלנות וכוונה שאפילו הנרות היו נמסים מהר יותר ברגע הזה. גם גילינו יחד אילו מילים יפות ומעוררות השראה יש במקטע הזה, מה שתרם למוטיבציה מדי שבוע לא לוותר גם כשכבר הבטן סחבה למטה. 

ואולי הכי חשוב, כל שבוע הייתי לוקחת חתיכה קטנטנה מהבצק ומכינה ממנה חלונת קטנטונת שהייתה מוקדשת לבוני (ניל. באיזשהו שלב בחיים אנחנו נפסיק לקרוא לה בכינוי הריון שלה אבל כרגע אנחנו עדיין לא שם) וכל שבוע היא היתה מקבלת משלוח לבטן במיוחד בשבילה.

אז היום ניל בת תשעה חודשים בדיוק. שופי כבר יודע בעל פה את אשת חייל שקיבל רבדים נוספים מאז שהיא נולדה. החיים מתאספים ומתעצבים אט אט ודברים מקבלים פרופורצויות ומשמעות,

ואז ברגע אחד כבר כלום לא חשוב. 

זה הרגע שבוני שלי אכלה בכוחות עצמה לראשונה ויחד עם זאת בטבעיות גמורה, את חלת השישי.

אז בברכת שבת שלום, 

.

לחלה אחת גדולה או שתי חלות בינוניות/קטנות:

500 גרם קמח לבן מנופה (3.5 כוסות)

11 גרם שמרים יבשים (כף עם בטן חודש רביעי)

50 גרם סוכר (3 כפות)

שתי כפיות שטוחות של מלח

1 ביצה

1/4 כוס שמן

1 כוס + כף מים פושרים (חשוב שלא יהיו חמים אלה חמימים או בטמפ׳ החדר)

שומשום / קצח לפיזור מעל החלות

.

האותיות הקטנות:

שימו לב!!

אפשר מאוד לעשות את הבצק ביד ללא מיקסר! פשוט לשים את הבצק כ 13-15 דקות. כן, גם אם הבצק נראה מוכן אחרי 5 דקות להמשיך ללוש. הלישה מפעילה את הגלוטן והוא זה שידאג שתצא לנו חלה תפוחה ויפיפיה.

זהירות מלישת יתר, אנחנו רוצים ללוש היטב כדי לפתח רשת גלוטן אבל אנחנו לא רוצים שהבצק יתחמם ויהרס. לכן כמות הזמן המספקת במיקסר תהיה כ – 10 דקות ולישה ידנית תהיה 13-15 דקות

כמות המים תלויה בכל כך הרבה גורמים כמו סוג הקמח, הטמפ׳ והלחות במטבח וכו׳… לכן רצוי שתתחילו עם כוס מים פחות 2 כפות וחכו שתי דקות, במידה ויש צורך לעוד מים, תוסיפו בהדרגה בעזרת כף כך שלא תהיה סכנה שתוסיפו יותר מדי מים.

אנחנו רוצים להגיע למרקם גמיש ויציב שיכול להיות טיפונת דביק אבל לא מדי.

אם אחרי ששמנו את כל החומרים בבלנדר ואחרי כמה דקות טובות של ערבול אתם רואים שהבצק לא מתאסף לו והוא מתפזר לכל עבר, תוסיפו מעט קמח. כל פעם ממש קצת וחכו רגע לראות איך הבצק מגיב לפני שאתם מוסיפים עוד קצת.

התפחה משתנה בהתאם למזג האויר, בימים חמים נוכל להגיע להתפחה מלאה תוך 30 דקות ובימים מאוד קרים לפעמים נצטרך גם שעה וחצי. לכן המדד היחיד שיבטיח לנו הצלחה זה לדאוג שהבצק הכפיל את נפחו. לא פחות מזה ולא הרבה יותר מזה.

ואם ביותר מזה עסקינן, בואו נדבר על התפחת יתר

כשמו כן הוא – התפחנו בהגזמה והשמרים פעלו יתר על המידה. לרוב זה יתבטא בריח חמצמץ וגבשושים על גבי הבצק. במצב כזה רצוי לא להשתמש בבצק גם מבחינה בריאותית וגם כי החלה איבדה את האלסטיות שלה ולרוב יתלווה טעם לוואי. לכן טיפ חשוב! אם אתם עסוקים בכמה דברים במקביל, מרגישים שאתם לא מספיקים להגיע להתעסק עם הבצק בזמן או צריכים לצאת מהבית – שימו את הבצק במקרר. הבצק יכול להשאר במקרר כמה שעות טובות. זכרו – הזמן הוא לא פקטור – אנחנו רוצים להכפיל נפח.

במתכון הזה יש שתי התפחות לבצק. שתי התפחות יתנו לנו את התוצאה הטובה ביותר לטעמה ומרקמה של החלה אבל! כשאין זמן אז בהחלט ניתן לעשות עם התפחה אחת והחלה עדיין תצא נפלאה ומדהימה וטעימה!!!

אני אלמד כאן קליעת צמה מארבע רצועות אבל שזה לא יעצור בעדכם אם לא מסתדר, פשוט תעשו צמה רגילה של שלוש וייצא לכם נפלא לא פחות.

כשאני מדליקה את התנור אני מכניסה לתחתית התנור תבנית חד פעמית קטנה עם מים רותחים. זה עוזר ליצר חלות גבוהות ומטריפות. לא חובה.

אם אתם רוצים להכין שתי חלות גדולות ויפות – פשוט תכפילו את הכמויות במתכון.

משהו לא ברור או מידע חסר שמעכב אותכם מלהכין את המתכון?

דברו אלי באינסטגרם – /daniellatepp/

או בעמוד הפייסבוק – gamandgamblog

מבטיחה לענות לכל שאלה הכי מהר שאפשר.

מצאתם טעות כלשהי או שיש לכם איזו תוספת משדרגת אושהתנסתם במתכון וזה שימח אתכם? ספרו לי על כך ואודה לכם מאוד 🙂

.

(Visited 591 times, 1 visits today)

Steps

1
Done

בתקופת ההריון עם בוני :)

2
Done

במעבד מזון שמים את הקמח, השמרים, הסוכר והביצה ומתחילים לערבל במהירות נמוכה תו״כ שמוסיפים את המים. לאחר דקה של עירבול ניתן להוסיף את המלח והשמן.

מגבירים למהירות בינונית / גבוהה ל 8 דקות ולאחר מכן שתי דקות אחרונות במהירות גבוהה. אנחנו רוצים לראות התאספות של הבצק גמיש ורך סביב הוו לישה. 

3
Done

משמנים מעט את כפות הידיים, נותנים דקה של לישה עם היד, יוצרים כדור ומכסים את הקערה בניילון נצמד ומאפשרים התפחה של כ50-60 דקות בקיץ ובמזג אויר קר יכול להגיע גם לשעה וחצי. אנחנו נרצה להגיע להכפלת הנפח.

4
Done

כשהבצק תפח, נסיר את הנפח תו״כ לישה של חצי דקה ונכסה שוב להתפחה נוספת.

5
Done

נעביר את הבצק למשטח משומן קלות או מקומח, מה שתחליטו ונלוש מעט. במידה ורוצים שתי חלות, יוצרים עיגול וחוצים אותו לשניים ומשם כל חצי ממשיך לקליעת חלה (אפשר גם להשתמש במשקל ובכך לוודא שיצאו כמה שיותר דומות, אבל גם העין עושה עבודה טובה)

ניקח את הבצק ונחלק אותו לארבע חתיכות שוות. כל חתיכה נלוש בעזרת הידיים לרצועות שוות.

6
Done

ניקח קצה אחד של כל נחש ונחבר בינהם ובכך יצרנו צורה של ״+״ גדול (במטבח האינטימי שלי אין מקום לפלוסים קטנים לכן בתמונה הפלוס קצת אבסטרקטי)

7
Done

נתפוס ביד אחד בקצה הרצועה העליונה ובשניה נתפוס בקצה הרצועה התחתונה ונחליף בינהם. ז״א מעבירים את הרצועה התחתונה למעלה ואת הרצועה העליונה למטה. 

8
Done

נתפוס ביד אחד בקצה הרצועה הימנית ובשניה נתפוס בקצה הרצועה השמאלית ונחליף בינהם. 

9
Done

ושוב העליונה והתחתונה. ושוב הימנית והשמאלית. כך עד לסוף וכשהגענו לקצוות פשוט נחבר בינהם ונהדק היטב.

10
Done

מעבירים את החלה להתפחה על תבנית עם נייר אפיה כ 20-25 דקות (לא צריך להכפיל את הנפח הפעם, אבל כן נרצה שהם הוסיפו לעצמם 50% מהנפח המקורי. מכסים בעדינות בעזרת שקית ניילון. בינתיים מחממים תנור על טורבו ל 180 מעלות. 

11
Done

לוקחים את הביצה וכף המים וטורפים היטב. בעדינות רבה מאוד מברישים קלות את החלה ומעל מפזרים שומשום או קצח, מה שבא לכם. 

12
Done

לשתי חלות בינוניות: 20-25 דקות. חלה אחת גדולה: 25-30 דקות. כמובן שמדד נוסף למוכנות זה השחמה יפה ואם אתם לא בטוחים אם מוכן אז דקרו קיסם פנימה ותוודאו שהוא יוצא נקי בלי פירורים

previous
מקלות זיתים ופרמז׳ן
next
פרחי פילו בשר וחצילים, אפויים בג׳קוזי טחינה, עגבניות שרי צלויות וסילאן
previous
מקלות זיתים ופרמז׳ן
next
פרחי פילו בשר וחצילים, אפויים בג׳קוזי טחינה, עגבניות שרי צלויות וסילאן
Site is using a trial version of the theme. Please enter your purchase code in theme settings to activate it or purchase this wordpress theme here